هنر

معرفی سینما ایران و جهان

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

سینما یا فیلم یا موشن پیکچر (عکس‌های متحرک) یک وسیله به‌صورت دیداری و شنیداری است که توسط آن می‌توانیم تجربیات، نظریات ، داستان‌ها ، ادراکات و احساسات را به‌وسیله عکس‌های متحرک و تحرکاتی مانند حس شبیه‌سازی نماییم. این کلمه همان مختصر کلمه سینماتوگرافی است و معمولاً به‌جای فیلم‌سازی یا صنعت آن و یا شکل هنری که عرضه می‌کند به کار می‌رود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی این صنعت در ایران و جهان بپردازیم.

معرفی سینما ایران

این صنعت در ایران، همان صنعت فیلم و پویانمایی به‌حساب می‌آید. این هنر در ایران در چندین زمان، موردستایش دنیای خارج بوده است و دارای دستاوردهای قابل‌توجهی نیز بوده است.

قبل از انقلاب ۱۳۵۷، علاوه بر حضور بسیار زیاد فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های فیلم دنیا، این کشور خود هم به میزبانی بسیار مهم از رویدادهای بین‌المللی این صنعت در دنیا، مبدل شده بود. جشنواره جهانی فیلم تهران در سال ۱۳۵۰، بااهمیت‌ترین جشنواره سینمایی در قاره آسیا و اولین جشنواره رده الف از نگاه فدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان در این قاره به شمار می‌رفت.

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ به علت نبودن قوانین تدوین‌شده فیلم‌سازی، فیلم‌سازی ایران بعد از انقلاب به یک تغییر عمده فرهنگی رسید و ضوابطی بر اساس قانون جمهوری اسلامی برای آن تنظیم و ثبت شد. بعد از سال ۱۳۶۲ با تدوین قوانین فیلم‌سازی که با توجه به وضعیت بعد از انقلاب تنظیم‌شده بود، تکامل کیفی فیلم‌سازان دهه پنجاه مانند عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی اثر بسیار خوبی بر رویه فیلم‌سازی در کشور ما گذاشت که محصولات تازه‌ای را خلق کردند و تحسین منتقدان تمام دنیا را به همراه داشت.

در این زمان فیلم‌سازان جوانی مانند ابراهیم حاتمی کیا، مجید مجیدی و ابوالفضل جلیلی که با تمایلات متنوع قدم به عرصه فیلم‌سازی گذاشته بودند و به‌مرور بامطالعه و تلاش فراوان توانستند به شکلی هنرمندانه عناصر این هنر را استفاده کنند، نقش اساسی در این تحول ایفا کردند.

سینمای بعد از انقلاب کشور ایران با کنار زدن موج فیلم‌های فارسی زمان قبل از خود به جریان سازی فرهنگی در ایران و منطقه خاورمیانه تبدیل شد. سینمای کشورمان بعد از انقلاب تاریخ صعود سینما و سینماگران در بخش‌های داخلی و جهانی بوده و باوجود فشارهای زیاد بین‌المللی همیشه سینمای ایران بسیار جدی و مهم گرفته‌شده است.

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

معرفی سینما هالیوود

سینمای ایالات‌متحده آمریکا، یکی از بااهمیت‌ترین صنایع فیلم‌سازی دنیا است. این صنعت، نه‌فقط ازنظر خصوصیات صنعتی و فنی بلکه به خاطر گوناگونی ژانرها، سبک‌ها و گرایش‌ها، یکی از بهترین و غنی‌ترین صنعت‌های فیلم‌سازی ملی دنیا محسوب می‌شود. صنعت فیلم‌سازی این کشور تأثیر بسیار مهمی در سینمای دنیا به‌خصوص در قرن بیستم داشته است. تاریخچه صنعت فیلم‌سازی آمریکا را می‌توان به چهار دوره طبقه‌بندی کرد:

  • زمان فیلم‌های صامت
  • دوران فیلم‌سازی کلاسیک هالیوود
  • دوره هالیوود تازه
  • دوره کنونی و معاصر (پس از سال 1980)

نخستین نمایش فیلم در این کشور برای تعداد فراوانی از تماشاگران در زمان استراحت میان جشن‌های رقص و دانس برگزارشده بود. پایه‌گذاران این نمایش‌ها از مکان‌های متنوع جهان به آمریکا می‌آمدند و غارت‌ها و راهزنی‌ها را به شکل فیلم‌های درام نمایش می‌دادند. نخستین موفقیت آمریکا در عرصه سینما، فیلم «سرقت بزرگ قطار» به کارگردانی ادوین اس پورتر  در آن زمان بود.

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

در سال 1910 کارگردان دیوید وارک گریفیث از سمت «کمپانی بیوگراف» باهمراهی تیم بازیگرانش به سواحل این کشور فرستاده شدند. آن‌ها شروع به تولید فیلمی در جایی نزدیک لس‌آنجلس نمودند. این کمپانی ترجیح داد تا فیلم‌های دیگری هم در آن قسمت و محل‌های نزدیک به آن بسازد، آن قسمت را هالیوود نام نهادند.

 

کمی بعد آن محل پیشرفت فراوانی کرد و استودیوهای بسیار زیادی در آنجا شروع به کار کردند. تا قبل از جنگ جهانی اول فیلم‌های بسیار زیادی در شهرهای گوناگون آمریکا تولید می‌شد اما کارگردانان بیشتر به‌سوی جنوب کالیفرنیا جذب شده بودند.

در مورد درآمد هالیوود می‌توان گفت که صنعت ساخت فیلم و ویدیو توانسته در سال 2021 به رقم 17.4 میلیارد دلار درآمد در سال دست پیدا کند. دنیل کریگ با گرفتن ۱۰۰ میلیون دلار در صدر لیست پردرآمدترین ستاره‌های این صنعت در سال ۲۰۲۱ قرار دارد و فیلم سینمایی ابرقهرمانی اسپایدرمن از مرز یک میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی عبور کرده است و پردرآمدترین فیلم سال 2021 شده است.

فیلم‌های صنعت فیلم‌سازی آمریکا در ژانرهای متنوعی ساخته و اکران می‌شوند. بر طبق همین مسئله بررسی همه فیلم‌های تولیدشده در دنیای هالیوود و انتخاب از میان آن‌ها کار زیاد ساده‌ای نیست و از سویی همه فیلم‌های این سینما ارزش دیدن نخواهند داشت.

معرفی سینما بالیوود

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

معرفی سینما ایران و جهان- بازار آنلاین فروشکده

کلمه بالیوود به صنعت فیلم‌سازی کشور هندوستان و فیلم‌های هندی‌زبان گفته می‌شود. این اصطلاح مخلوطی از واژه‌های بمبئی و هالیوود است. صنعت فیلم‌سازی کشور هند بزرگ‌ترین بخش فیلم‌سازی در دنیا است و بیشترین میزان فیلم‌های سینمایی هندی در آن تولید و پخش شده است. پرطرفدارترین ژانر در این صنعت ژانری تحت عنوان ماسالا است که در آن ژانرهای متنوعی مثل اکشن، کمدی، عاشقانه، درام و موزیکال باهم ترکیب می‌شوند.

این فیلم‌ها معمولاً پر از صحنه‌های رقص و آواز هستند و به‌نوعی هنر موسیقی را نیز در خود همراه دارند. به همین علت هم فیلم‌های هندی برای طرفدارانشان بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز هستند. فیلم‌های بالیوود در سبک اکشن هم ژانر خاص و اغراق‌آمیز خود را دارد و طرفداران فراوانی را نیز به خود جذب کرده است.

همچنین صنعت سینما کشور هند فیلم‌های فراوانی را ساخته است که بیشتر آن‌ها نه‌فقط در سطح ملی طرفداران زیادی پیداکرده‌اند بلکه در سطح جهانی هم توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. صنعت فیلم‌سازی در هند به دو بخش بالیوود و تالیوود طبقه‌بندی‌شده است.  همه فیلم‌های هندی به بالیوود تعلق دارند درحالی‌که فیلم‌هایی که به زبان‌های محل‌های دیگر ساخته‌شده‌اند، مثل تامیل، تلوگو، کانادا، مالایالام، بجپوری، بنگالی و پنجابی، به بخش سینمای بالیوود متعلق هستند.

سخن آخر سینما

همان‌طور که گفتیم صنعت ساخت فیلم یکی از پرطرفدارترین و سرگرم‌کننده‌ترین صنایع موجود در جهان است. این صنعت با استفاده از تصاویر متحرک به ساخت فیلم‌های جالب و منحصربه‌فرد می‌پردازد که ساعت‌ها چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. کشورهای مختلف با ساخت فیلم بر اساس فرهنگ خود اقدام به سرگرم کردن مردم می‌کنند.

شما می‌توانید سری به فروشگاه اینترنتی فروشکده بزنید و مطالب جالبی را در مورد سینما در کشورهای مختلف جهان بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

 

2 نظر در “معرفی سینما ایران و جهان

  1. جواد رضوی گفت:

    ممنون از مقاله ولی کاش تصاویرش متنوع بود

    1. boy_artist63 گفت:

      سپاس از نقد و پیشنهاد شما دوست گرامی و خوشحالیم که مقاله مورد توجه شما قرار گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *