این قرارداد، مهم‌ترین سند از قوانین و شرایط استفاده از بازار اجتماعی فروشکده است.

۱) طرفین قرارداد

۱- طرف اول قرارداد

(۱) این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی و به صورت دوجانبه و مطابق مفاد و شرایط این سند، میان طرفین آن منعقد می‌شود: پلتفرم بازار الکترونیکی   (به نشانی اینترنتیfrooshkadeh.ir )  و سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ها، و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن که از این پس در این سند «فروشکده»‌ نامیده می‌شود.

 

تبصره : فروشکده یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی و نقش ایجاد زیرساخت مناسب برای تعامل میان تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بیرونی محصول (کالا و خدمات) را در چارچوب و قواعد این قرارداد برعهده دارد. به عبارت دیگر، فروشکده به شکل یک واسطه میان مشتریان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات فعالیت می‌کند بدون آنکه خود طرف معاملات میان آنان قرار گیرد.

۲- طرف دوم قرارداد

تمام اشخاصی که طبق تعریف و مفاد این سند، در فروشکده ثبت‌نام و از خدمات آن (موضوع قرارداد) استفاده می‌کنند که از این پس در این سند حسب مورد «کاربر / کاربران»، «غرفه‌دار / غرفه‌داران» یا «خریدار / خریداران» خوانده می‌شوند.

۲) موضوع قرارداد

(۲) استفاده از خدمات فروشکده در چارچوب این سند، قوانین و مقررات کشور، احکام شرعی و اخلاق و عرف جامعه شامل موارد ذیل می‌گردد:

۱- خرید و فروش کالا و خدمات مجاز در بستر الکترونیکی، به شکل غیر هرمی و غیر شبکه‌ای، با هدف مصرف، تجارت، بازرگانی، واردات یا صادرات.

۲- برقراری ارتباط و انتشار محتوا در بسترهای اجتماعی فروشکده.

۳) شرایط عضویت و فعالیت

(۳) ۱- این قرارداد و سایر آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که از طریق راه‌های ارتباطی فروشکده به صورت عمومی یا موردی به اطلاع کاربر می‌رسد، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهره‌برداری از فروشکده است. استفاده کاربران از فروشکده، به‌منزله پذیرش همه قوانین و مقررات آن است.

تبصره: تاریخ آخرین ویرایش و به‌‌روزرسانی این قرارداد «آبان ۱۴۰۰» است.

(۴) ۲- در صورت به‌روزرسانی این قرارداد، چنانچه به تشخیص فروشکده این تغییرات، عمده و جدی و اثرگذار بر حقوق و تکالیف طرفین باشد، از طریق بسترهای فروشکده یا راه‌های ارتباطی آن، به اطلاع کاربر خواهد رسید و وی می‌بایست نسبت به ادامه استفاده از فروشکده تصمیم‌گیری کند و اگر مفاد قرارداد جدید را نمی‌پذیرد لازم است از خدمات فروشکده استفاده نکند و نظر خود را به فروشکده اطلاع دهد. بنابراین پس از اطلاع‌رسانی توسط فروشکده و ادامه استفاده از خدمات فروشکده توسط کاربر، حتی صرف بازدید و جستجو در یکی از بسترهای فروشکده، به معنای موافقت با قرارداد جدید است.

3-1) مالکیت و مسئولیت فروشکده و کاربر

(۵) ۱- ایجاد حساب کاربری در فروشکده و همچنین مفاد این قرارداد و دیگر اسناد فروشکده، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد شعبه، مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک، یا رابطه استخدامی یا پیمانکاری، حق فنی، شراکت، عاملیت فروش، نمایندگی یا مانند آن را مابین کاربر و فروشکده ایجاد نخواهد کرد.

(۶) ۲- فروشکده هنگام ایجاد حساب کاربری یا ارائه خدماتش، مجاز است در مراحل و زمان‌های مختلف اطلاعاتی را از کاربر به صورت الکترونیکی یا کاغذی یا هر دو درخواست و دریافت کند.

(۷) ۳- کاربر با ایجاد حساب کاربری، رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی فروشکده به اطلاعات خود، به ‌‌شیوه‌ای که در این قرارداد یا دیگر اسناد و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعلق به فروشکده بیان می‌شود، اعلام می‌کند.

(۸) ۴- اگر کاربر از طریق هر نوع سیستم الکترونیکی واسط و بیرون از فروشکده، به فروشکده متصل شود، درخواست دریافت اطلاعات از وی، تابع قوانین و شرایط ذکر شده در این قرارداد است.

(۹) ۵- فروشکده نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر متعهد است و از این اطلاعات برای بهبود تجربه‌های کاربری و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین کاربران، استفاده می‌کند. همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحت‌سنجی، پیگیری‌های حقوقی و قانونی، افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیندهای کاری فروشکده، ممکن است اطلاعات دریافتی کاربر، توسط کارکنان مختلف فروشکده یا گروه‌های مشاور و همکار، در زمان‌بندی‌های مختلف رؤیت و بررسی گردد.

(۱۰) ۶- فعالیت‌های کاربر در فروشکده، با حساب و نام کاربری‌ وی پیوند دارد و تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیت‌های وی به صورت پیش‌فرض در وب‌سایت اصلی فروشکده و نیز اپلیکیشن‌ها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم قابل‌مشاهده است. همچنین این اطلاعات در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران قرار دارد.

تبصره ۱: از جمله اطلاعات کاربر و فعالیت‌ وی در فروشکده از این قرار است: نام، عکس‌، تاریخ پیوستن و حضورهای مختلف در فروشکده، محصولاتی که خرید کرده‌ یا درباره آن‌ها نظر و امتیاز داده‌ است، نظرهای کاربر در صفحات مختلف فروشکده، دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان کاربر، صفحه غرفه و صفحات محصولات، محصولات فروش رفته و تعداد آنها، نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان فروشکده در صفحه غرفه یا محصولات غرفه‌دار و دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام گرفته از سوی فروشکده.

(۱۱) ۷- فروشکده فقط نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر در فروشکده (طبق تعریف طرف اول این قرارداد) مسئولیت دارد و در قبال هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری و دیگر اشخاص ثالث بهره‌بردار از خدمات فروشکده، هیچ تعهد و مسئولیتی ندارد. اطلاعاتی که در قلمرو عمومی قرار می‌گیرند نیز از این حیث، مستثنی هستند.

تبصره ۱: فروشکده در تعامل با برخی شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدماتی که به آنها نیاز دارد، با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیل داده و نتیجه حاصل از آن، به تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی خواهد پرداخت. همچنین با ارائه‌دهندگان خدمات جمع‌آوری، بهره‌برداری، ارتقا و تحلیل اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و کاربران خود، همکاری می‌کند. استفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران به‌صورت بی‌نام و حفظ محرمانگی داده‌هاست و افشای داده‌های بانام صرفاً با رضایت صاحب یا صاحبان داده صورت می‌پذیرد.

تبصره ۲: فروشکده با هدف افزایش بهره‌وری، توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خرد، افزایش سطح رضایت مشتریان، توسعه و ارتقای پلتفرم فروشکده و کسب‌وکارهای حاضر در آن، حسب مورد و تعریف طرح‌های احتمالی در تعامل با دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران، مجاز است اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در اختیار خود را با رعایت اصول حمایت از داده‌ها در دسترس افراد و مجموعه‌های فوق‌الذکر قرار دهد.

(۱۲) ۸- فروشکده اطلاعات کاربر را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت وی یا در مواردی که در این قرارداد ذکر شده است نمی‌فروشد و از آنها استفاده تجاری نمی‌کند.

(۱۳) ۹- فروشکده به دلایل متعددی، از جمله درک رفتار کاربران و مخاطبان خود و تدارک تجربه بهتری برای آنها، از فن‌آوری‌هایی مانند کوکی‌ها (نظیر cookies, clear gifs, log files, and flash cookies) استفاده می‌‌کند.

(۱۴) ۱۰- فروشکده برای برقراری ارتباط با کاربر، می‌تواند از کلیه روش‌های در دسترس، مانند تماس، پیامک، ایمیل، اپلیکیشن‌های فروشکده، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده کند.

(۱۵) ۱۱- فروشکده راه‌های ارتباطی خود با کاربران را از طریق صفحات رسمی خود اعلام می‌کند و در قبال سوءاستفاده از ارتباط تقلبی و غیر واقعی هیچ مسئولیت مدنی و کیفری ندارد.

(۱۶) ۱۲- فروشکده اطلاعات کاربر را در صورت درخواست رسمی مراجع ذی‌صلاح قضایی، انتظامی و قانونی در اختیار آنها قرار خواهد داد.

(۱۷) ۱۳- حق مالکیت فروشکده بر مجموعه دارایی‌های مادی و غیر مادی‌اش محفوظ است و بهره‌برداری و استفاده از هر یک از آنها خارج از مقررات فروشکده یا عرف و عادت، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، با اهداف تجاری یا غیر تجاری، سوء‌استفاده تلقی می‌شود و ممنوع است و علاوه بر مقررات این قرارداد حق پیگیری قانونی و قضایی برای فروشکده محفوظ است.

(۱۸) ۱۴- فروشکده در قبال حوادث غیر مترقبه در بستر مبادلات الکترونیکی و خارج از اراده و قدرت خود، مانند قطع اینترنت و برق از سوی مراکز ذی‌صلاح، مسئولیتی ندارد.

(۱۹) ۱۵- فروشکده در برابر تخلفات کاربر از مفاد این قرارداد و دیگر اسناد و دستورالعمل‌‌های متعلق به فروشکده یا نقض قوانین کشور یا ارتکاب اعمال مجرمانه، می‌تواند بدون اطلاع قبلی و یک‌طرفه نسبت به اعمال مقررات خود به شرح زیر اقدام کند و در این موارد، نسبت به تأثیر احتمالی این اقدامات بر کار و درآمد کاربر، مسئولیتی نخواهد داشت:

۱. محدود کردن ارائه خدمات فروشکده‌ به کاربر.

۲. تعلیق حساب کاربری یا غرفه یا هر دو.

۳. مسدود کردن حساب کاربری یا غرفه یا هر دو با حفظ محتوای کاربر،

۴. حذف کامل حساب کاربری و غرفه یا غرفه به تنهایی.

۳-۲) ایجاد حساب کاربری و غرفه

(۲۰) ۱- کاربر قبل از عضویت در فروشکده و استفاده از خدمات آن، می‌بایست مفاد این قرارداد را کامل و دقیق مطالعه و قبول کند. بنابراین صرف ایجاد حساب کاربری و حتی بدون جستجو در بازار فروشکده یا خرید و فروش در آن، به معنای اطلاع و موافقت کاربر با این قرارداد است.

(۲۱) ۲- حداقل سن برای ایجاد حساب کاربری برای عموم اشخاص حقیقی، ۱۸ سال تمام و مشروط بر داشتن اهلیت قانونی معامله (بالغ، عاقل و رشید بودن) و عدم ممنوعیت قانونی برای آنهاست.

(۲۲) ۳- ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات فروشکده برای اشخاص حقیقی ۱۵ سال تمام شمسی، تنها با اطلاع و تأیید فروشکده و اجازه و نظارت یکی از والدین یا سرپرست قانونی وی مجاز است.

(23) ۴- برای ساخت حساب کاربری در فروشکده به یک شماره همراه معتبر و به‌نام کاربر نیاز است و کاربر در برابر صحت اطلاعات و مالکیت شماره همراه ثبت‌نامی تماماً و کاملاً مسئول خواهد بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری می‌توان ایجاد کرد.

(24) ۵- ایجاد حساب کاربری در فروشکده برای سیستم‌های رایانه‌ای و الکترونیکی تحت کنترل اشخاص حقیقی یا حقوقی مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و با آن حسب مورد، برابر قوانین کشور و مقررات فروشکده برخورد خواهد شد.

(25) ۶- ایجاد حساب کاربری برای اشخاص حقوقی پس از اطلاع و تأیید فروشکده امکان‌پذیر است. همچنین چنانچه شخص حقیقی برای شخص حقوقی حساب کاربری ایجاد کند، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کرده‌ که نماینده شخصیت حقوقی است و اختیار و قدرت لازم را برای موافقت با این قرارداد و شرایط استفاده از فروشکده به عهده دارد.

(26) ۷- هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها مجاز به ایجاد یک حساب کاربری خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید فروشکده. در صورت اطلاع از وجود حساب‌های کاربری متعدد و بدون مجوز برای یک شخص حقیقی یا حقوقی، فروشکده می‌تواند همه آنها را غیر فعال و سپس تصمیم‌گیری کند.

(27) ۸- کاربر به صورت مستقل مسئول حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری خود است. بنابراین تمام مسئولیت هر نوع استفاده از حساب کاربری به صورت اشتراکی یا تحت مدیریت دیگران یا غیر مجاز، به عهده کاربر است. به همین دلیل، کاربر در صورت مشاهده هر مشکل غیر مجاز در استفاده از حساب کاربری خود، می‌بایست آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فروشکده اطلاع دهد.

(28) ۹- ایجاد غرفه (فروشگاه اینترنتی) در فروشکده رایگان است و هر کاربر تنها مجاز به ایجاد یک غرفه خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید فروشکده.

(29) ۱۰- تغییر مالکیت حساب کاربری یا غرفه و هر نوع واگذاری مالکانه آنها به دیگران (مانند اجاره)، فعلاً در فروشکده تعریف نشده و امکان‌پذیر نیست و در صورت اطلاع، فروشکده مجاز به اعمال مقررات خود است.

(30) ۱۱- فروشکده نظارت و مسئولیتی درباره ارتباط و تعامل آنلاین یا آفلاین کاربران فروشکده با یکدیگر در درون یا بیرون از بازار فروشکده ندارد مگر در موضوع و چارچوب این قرارداد.

۳-۳) انتشار محتوا و استفاده از آن

(31) ۱- هر آنچه کاربر هنگام استفاده از خدمات فروشکده در هر بستر متعلق به آن درج و منتشر می‌کند، محتوای کاربر محسوب می‌شود.

(32) ۲- کاربر هنگام درج هر نوع محتوا، می‌بایست قوانین کشور (مانند قانون جرایم رایانه‌ای، قانون مصادیق محتوای مجرمانه و قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور)، احکام شرعی، اخلاق و عرف جامعه و مفاد این قرارداد را رعایت کند و تمام مسئولیت و تبعات حقوقی و کیفری آن را بپذیرد.

تبصره ۱: در قانون مصادیق محتوای مجرمانه، فهرست این مصادیق آمده است که لازم است کاربر آن را مطالعه و رعایت کند. عناوین کلی آنها عبارت است: محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای قابل‌استفاده برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای، محتوای تحریک و ترغیب یا دعوت‌کننده به ارتکاب جرم، و محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی (در وب‌سایت پلیس فتا نیز فهرست مصادیق محتوای مجرمانه آمده است).

تبصره ۲: بخش مهم انتشار محتوا به غرفه‌داری در فروشکده و صفحات غرفه و محصول برمی‌گردد و به همین دلیل غرفه‌دار فروشکده باید قوانین کشور و مقررات فروشکده را که به انتشار محتوا مربوط است با نهایت دقت رعایت کند.

(33) ۳- در نام کاربری، غرفه، محصولات و توضیحات مرتبط به آنها، استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی و مراکز علمی و حوزوی، برندهای ثبت‌شده،‌ اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، نام‌های کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف کاربر و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با کاربر است.

(34) ۴- استفاده از نام «فروشکده» توسط کاربران بدون اخذ رضایت کتبی و رسمی از شرکت «توسعه و تدبیر جوامع سلام (سهامی خاص)» ممنوع و قابل‌پیگیری قانونی و قضایی است.

(35) ۵- فروشکده نسبت به هرگونه ادعا یا خسارت احتمالی نسبت به محتوای کاربر هیچ مسئولیت مدنی و کیفری نخواهد داشت.

(36) ۶- کاربر با درج محتوا در فروشکده، حق استفاده از آن را به فروشکده به صورت حق انحصاری، قابل‌واگذاری به غیر، همه‌جانبه، غیر قابل‌استرداد، مجاز به ویرایش، بازنشر و بازتولید می‌دهد.

(37) ۷- استفاده و انتشار محتوای کاربران فروشکده در بیرون از فروشکده مجاز نیست؛ مگر در چارچوب این قرارداد یا وجود امکان اشتراک‌گذاری توسط فروشکده.

(38) ۸- کاربر در استفاده محتوایی از شبکه جهانی اینترنت، ملزم به رعایت قوانین ملی و بین‌المللی یا اختصاصی هر پایگاه اینترنتی است.

(39) ۹- کاربر نباید اطلاعات حساس، خصوصی و محرمانه خود یا دیگران را در فروشکده منتشر کند یا در اختیار کاربران قرار دهد. فروشکده در مورد سوءاستفاده از این اطلاعات و خسارت‌های احتمالی هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

(40) ۱۰- کاربر برای تولید، انتشار و انتقال محتوا مجاز به استفاده از سیستم‌های ماشینی، رایانه‌ای و ربات نیست.

(41) ۱۱- انتشار محتوای خارج از موضوع فعالیت و خدمات فروشکده (مانند مباحث سیاسی و حزبی) و محتوای غیرمجرمانه اما نامناسب و خارج از عرف (مانند تصاویر ترسناک و شوخی‌های خلاف شئون اخلاقی) مجاز نیست.

(42) ۱۲- فروشکده مجاز به نظارت بر محتوای کاربران است و در صورت تشخیص محتوای نامناسب یا ناقص قوانین کشور و مقررات فروشکده، می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه فروشکده مسموع نخواهد بود. همچنین در این موارد، فروشکده مجاز به اعمال مقررات خود است و نسبت به اقناع کاربر هیچ تعهدی ندارد.

(43) ۱۳- جرايم و مجازات قانونی در قبال محتوای کاربران، مانع و رافع برخورد فروشکده با کاربر نیست و برعکس.

۳-۴) دعوت برای عضویت و فعالیت در فروشکده

(44) ۱- شرکت در طرح‌های مختلف دعوت از دیگران برای عضویت و فعالیت در بازار فروشکده و کسب امتیازاتی مانند اعتبار هدیه و کد تخفیف خرید، به معنای پذیرش این قرارداد و مقررات اختصاصی طرح‌هاست.

(45) ۲- اطلاعات مربوط به طرح‌های دعوت، ذخیره و تحلیل می‌گردد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تقلب و سوء‌استفاده کاربر، اعم دعوت‌کننده و دعوت‌پذیر، فروشکده مجاز است کاربر را بدون اطلاع قبلی از طرح خارج و مقررات خود را اعمال کند (ماده ۱۹). همچنین در این فرض، کلیه اعتبارات و وجوه دریافتی کاربر قابل‌استرداد است.

(46) ۳- فروشکده همواره می‌تواند خسارت و حقوق قانونی خود یا شرکای ذی‌حق خود را نسبت به هر گونه تخلف کاربر در هر طرحی از فروشکده، طبق مقررات این سند و نیز از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند.

(47) ۴- استفاده از اعتبارات و امتیازات مالی طرح‌های مختلف دعوت، مشروط به دعوت از دیگران، ثبت‌نام از طریق لینک دعوت و معامله واقعی و خرید محصول از دیگر غرفه‌داران فروشکده است و انجام هرگونه تقلب یا سوءاستفاده خارج از اهداف و چارچوب این طرح، مانند دعوت از خود یا معامله صوری یا به قصد تقلب، تخلف و نقض قوانین فروشکده شناخته می‌شود. در این موارد، تشخیص فروشکده ملاک عمل است و فروشکده مجاز به اعمال مقررات این قرارداد (ماده ۱۹) و نیز پیگیری حقوقی و کیفری آن در مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی است.

(48) ۵- اعتبارات و امتیازات مالی طرح‌های دعوت، ماهیت هدیه دارد و قابل‌تبدیل به پول نقد یا قابل‌انتقال به دیگران به صورت اختیاری یا قهری (ارث) نیست.

(49) ۶- استفاده غرفه‌دار از کدهای تخفیف فروشکده برای خرید از غرفه خود و تبدیل به پول نقد مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده، اعتبار کدهای تخفیف مسدود می‌شود و به نفع غرفه‌دار یا خریدار محاسبه و منظور نمی‌گردد.

(50) ۷- شرکت در طرح‌های دعوت، به کاربران حقیقی اختصاص دارد و شرکت کاربران حقوقی در نسخه‌های مختلف این طرح، مشروط به داشتن غرفه فعال و دیگر شرایط اعلامی فروشکده است.

(51) ۸- طرح‌های دعوت ممکن است به زمان یا مکان یا شرایط خاصی محدود باشد یا در آن شرایطی برای مزایای استفاده نشده گذشته در نظر گرفته شود؛ بنابراین مبنای بهره‌مندی از مزایای آنها، زمان استفاده کاربر از نسخه جدید است و در صورت عدم استفاده کاربر و باطل شدن آنها، هیچ حقی برای کاربر یا تعهدی برای فروشکده ایجاد نمی‌کند.

(52) ۹- فروشکده بر اساس تشخیص خود، مجاز به تعلیق یا ابطال اعتبارات و امتیازات مربوط به طرح‌های مختلف دعوت است.

(53) ۱۰- برای استفاده از مزایای طرح دعوت، فروشکده می‌تواند برای نهایی شدن سفارش خرید، علاوه بر استفاده از اعتبار هدیه، پرداخت مبلغی توسط خریدار را شرط کند. همچنین این مبلغ می‌تواند در طرح‌های دعوت، مختلف باشد.

(54) ۱۱- فروشکده در جریان استفاده از طرح دعوت، نسبت به ارتباطات و تعاملات بین کاربران خود و اشخاص ثالث که خارج از چارچوب و قوانین این طرح صورت گیرد هیچ مسئولیت و نظارتی ندارد و تمام مسئولیت حقوقی و کیفری آن با خود اشخاص است.

۴) فروش در فروشکده

(55) فروش محصول (کالا و خدمات) در فروشکده، منوط به ایجاد حساب کاربری و ساخت غرفه و رعایت مقررات این قرارداد است.

۴-۱) مالکیت و مسئولیت فروشکده و غرفه‌دار

(56) ۱- فروشکده یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین فروشکده هیچ نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در مدیریت غرفه و عرضه و فروش محصولات (کالا و خدمات ـ فیزیکی و غیرفیزیکی) ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، در فروشکده غرفه می‌سازد و محصولات خود را می‌فروشد. تصریح می‌گردد که فروشکده در چارچوب این قرارداد در قالب خریدار یا فروشنده تعریف نمی‌شود.

تبصره: فروشکده با هدف بهبود و تسهیل شرایط خرید و فروش می‌تواند قابلیت‌هایی را برای جستجوی کاربر، دسته‌بندی محصولات و مانند آن ارائه کند و غرفه‌دار شرایط و آیین‌نامه‌های اعلامی آن را می‌پذیرد. همچنین فروشکده به دلیل عدم سوء‌استفاده کاربران، متعهد به اعلام همه جزئیات این قابلیت‌ها نیست.

(57) ۲- غرفه‌دار برای ایجاد غرفه و آغاز فعالیت فروش، باید احراز هویت شود که شامل احراز مشخصات سجلی، کد ملی، اقامتگاه، مالکیت شماره همراه و حساب بانکی غرفه‌دار بر اساس کد ملی غیر تکراری ارائه‌شده توسط کاربر است.

(58) ۳- غرفه‌دار در محدوده این قرارداد، مالک و مسئول غرفه خود هست و فروشکده نسبت به فروش محصولات وی و تبعات حقوقی و کیفری آن هیچ مسئولیتی ندارد. با این وجود، فروشکده تلاش خواهد کرد با وضع مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط فروش در فروشکده را در حد مناسب قرار دهد.

(59) ۴- الزامات قانونی فروش الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد، در فروش در فروشکده نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای فروشکده ایجاد نخواهد کرد.

(60) ۵- غرفه‌دار با توجه به شرایط خرید از فروشکده که در این قرارداد ذکر شده است، نسبت به حق انصراف خریدار و بازگرداندن محصول متعهد و مسئول است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام به فروش در فروشکده، غرفه‌دار این شرایط و قوانین حاکم را کامل و با دقت مطالعه کند.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای فروش در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد. همچنین قانون جرائم رایانه‌ای ازجمله قوانین لازم‌الاجرا برای کاربران است که آنها می‌بایست نسبت به مفاد آن آگاه و ملتزم باشند.

(61) ۶- همه فعالیت‌های محتوایی غرفه‌دار، ازجمله نام‌ کاربری، نام غرفه و محصول و توضیحات مرتبط به آنها، علاوه بر حاکمیت قوانین جاری کشوری مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در فروشکده می‌شود که در این قرارداد آمده است.

(62) ۷- عرضه، تبلیغ و فروش کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق فروشکده نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای غرفه‌دار یا خریدار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، علاوه بر مقررات فروشکده، اگر تکلیف قانونی نیز وجود داشته باشد فروشکده به آن عمل خواهد کرد.

(63) ۸- عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف غرفه‌دار و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، غرفه‌دار ضامن جبران خسارت و عودت هزینه است و فروشکده مبرّی از هر مسئولیتی است.

(64) 9- غرفه‌دار می‌بایست حسب مورد شناسه‌های ضروری محصول مانند شناسه کالا و شناسه رهگیری، تاریخ تولید و انقضای کالاها و شرایط گارانتی را بر روی کالاهای عرضه شده نصب و در صفحه محصول نیز اعلام کند که به معنای تأیید صحت آنهاست. همچنین مشتری نیز می‌بایست پیش از خرید نسبت به بررسی و صحت آنها اقدام کند.

(۶۵) ۱۰- غرفه‌دار می‌پذیرد که از غرفه فروشکدهی خود صرفاً جهت فروش و ارسال همان محصولات مندرج در غرفه استفاده کند. بنابراین هر گونه سوءاستفاده از غرفه، بویژه ارسال هر محصول عرضه نشده در غرفه، به صورت فروش یا اهدا، اعم از کالا و خدمات قانونی یا غیرقانونی و مجرمانه، ممنوع است و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از این اقدام، به طور کامل به عهده غرفه‌دار است و وی موظف به جبران همه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به فروشکده و مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی است.

(۶۶) ۱۱- عرضه و فروش دارو یا محصولات تحت عنوان دارو و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو جرم است و فروشکده به محض تشخیص و شناسایی این موارد، از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری و مقررات خود را اعمال خواهد کرد.

(۶۷) ۱۲- غرفه‌دار نباید محصولات مربوط به طب سنتی ایرانی و دیگر ملل جهان را تحت عنوان دارو یا با ذکر ویژگی درمانی عرضه کند. و به طور کلی همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده غرفه‌دار است؛ مانند اصطلاح ارگانیک در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر درمان‌کننده، شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی و طب سنتی.

(۶۸) ۱۳- فروشکده برای مدیریت غرفه‌داری، اعم از عرضه، تبلیغ، فروش، ارسال و انصراف خریدار و بازگرداندن محصول، در چارچوب این قرارداد و قوانین کشور، می‌تواند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مناسب با هر فعالیت یا طرح را تصویب و به اطلاع کاربران برساند که در حکم قوانین و شرایط استفاده از فروشکده است.

(۶۹) ۱۴- اگر غرفه‌دار برای یک ماه هیچ گونه فعالیتی در فروشکده نداشته باشد یا در این مدت، برای ارسال محصول یا مشکلات دریافت محصول توسط خریدار اقدامی نکند، فروشکده علاوه بر لغو سفارشات ثبت‌شده و تسویه‌حساب با خریداران، می‌تواند مقررات خود را اعمال کند (ماده ۱۹).

(۷۰) ۱۵- تکالیف مالیاتی و قانونی کاربر و تشریفات اداری و قانونی آن بر عهده خود کاربر است و ارائه گزارش‌های مالیاتی فروشکده به سازمان امور مالیاتی، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان غرفه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود.

(۷۱) ۱۶- فروشکده برای محصولات با قیمت دو میلیون تومان و بیشتر یا سفارشاتی که جمع پرداختی آن دو میلیون تومان یا بیشتر است، می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد و برای آن و تسویه‌حساب با غرفه‌دار مقررات خاصی وضع کند.

(۷۲) ۱۷- هدایت بازدیدکنندگان یا کاربران فروشکده به بیرون از بازار فروشکده با هدف خرید و فروش ممنوع است و فروشکده در صورت اطلاع از این موضوع، مجاز است علاوه بر اعمال مقررات خود، برای اطلاع از میزان معاملات و درآمد حاصله و وصول کارمزد خود اقدام کند. بدیهی است در صورت عدم اطلاع فروشکده نیز غرفه‌داران به فروشکده مدیون هستند.

(۷۳) ۱۸- فروش در فروشکده به صورت‌های مختلف میان تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر است و فروشکده می‌تواند برای آن مقررات و آیین‌نامه‌های متناسب را تصویب کند که در حکم اسناد پیوست این قرارداد و مشمول شرایط آن است.

(۷۴) ۱۹- فروش کالاهای دست‌دوم، اخذ بیعانه، پیش‌پرداخت، فروش اقساطی یا نسیه یا معاوضه فعلاً در فروشکده تعریف نشده است.

(75) ۲۰- همه مسئولیت‌های مغایرت محصول ارسال‌شده با شرح محصول، ویژگی‌ها، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و هر وعده یا تضمینی که غرفه‌دار داده است، بر عهده خود غرفه‌دار است. فروشکده برای این موضوع می‌تواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند که در حکم شرایط این قرارداد است.

(76) ۲۱- غرفه‌دار برای ارسال کالا باید از بسته‌بندی مناسب برای محافظت محصول استفاده کند. همچنین برای ارسال آن از مبدأ، طبق شرایط توافقی خود با خریدار عمل کند و شرایط و قوانین اشخاص حقیقی و حقوقی واسط ارسال و تحویل محصول (مانند شرکت پست، شرکت‌های باربری، تاکسی‌بار اینترنتی) و میزان مسئولیت خود و آنها را در نظر بگیرد و پاسخگو باشد.

۴-۲) سهم طرفین از فروش

(77) 1- سهم پیش‌فرض فروشکده از ابتدای سال ۱400 شمسی برای کاربرانی که غرفه خود را از ابتدای این سال ایجاد و تأسیس کرده‌اند، حداکثر 6 (شش) درصد از فروش محصول است. سهم خالص غرفه‌دار از هر تراکنش مالی عبارت است از: هزینه ارسال + قیمت محصولات منهای سهم فروشکده.

(78) 2- فروشکده در طرح‌های مختلف خود یا بر اساس توافق با کاربر می‌تواند به درصد کمتری از سهم پیش‌فرض موافقت کند. مدت اجرا و تاریخ آغاز محاسبه سهم توافق‌شده، طبق اعلام رسمی فروشکده یا مفاد قرارداد اختصاصی با کاربر عمل خواهد شد.

(79) 3- در فروش محصول، خریدار، قیمت محصول و هزینه ارسال را پرداخت می‌کند و این مبلغ تا زمان تسویه با غرفه‌دار نزد فروشکده می‌ماند و غرفه‌دار به فروشکده إذن و اجازه و وکالت می‌دهد تا کارمزد خود را از وجوه غرفه‌دار نزد خود استیفا و الباقی را در وجه فروشنده پرداخت کند.

(80) 4- اپلیکیشن فروش در فروشکده (اپ غرفه من) یکی از ابزارهای وابسته به فروشکده است و استفاده کاربر از آن به معنای پذیرش این قرارداد و دیگر شرایط اختصاصی و اعلامی به وی، مانند سطوح دسترسی به گوشی همراه و اطلاعات آن است.

۴-۳) تبلیغات، بازارایابی و تخفیفات

(81) ۱- فروشکده می‌تواند به تنهایی یا با مشارکت دیگران، شرایط تبلیغات، بازاریابی یا تخفیفات را در درون بسترهای فروشکده یا بیرون از آن برای غرفه‌داران فراهم کند تا آنها بر اساس مقررات این قرارداد و شرایط اختصاصی طرح‌ها از آن شرایط استفاده کنند.

(82) ۲- کاربر با ثبت‌نام در هر طرح مربوط به تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات فروشکده، موافقت خود را با شرایط طرح اعلام و صحت اظهارات و پاسخ‌های خود را تأیید می‌کند. بنابراین تخلف از این شرایط یا کشف اظهارات خلاف واقع، موجب اعمال مقررات فروشکده‌ مندرج در این قرارداد یا طرح‌ها خواهد شد.

(83) ۳- غرفه‌دار در عرضه و تبلیغ عمومی محصولات، موظف است علاوه بر مقررات فروشکده، قوانین کشور را نیز به طور کامل رعایت کند؛ برخی از این الزامات قانونی از این قرار است:

الف. تبلیغ کالا و خدمات از طریق فعل یا ترک‌ فعلی که باعث مشتبه شدن یا فریب کاربر از حیث کمیت و کیفیت شود.

ب. تبلیغ برای فروش کالا و خدمات نباید‌ سلامتی افراد را به خطر اندازند.

ج. در تبلیغات و بازاریابی باید هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغات به‌نفع‌ اوست روشن و صریح باشد.

د. تبلیغ باید به نحوی باشد که خریدار به طور دقیق،‌ صحیح و روشن اطلاعات مربوط به کالا و خدمات را درک کند.

(84) ۴- هر گونه محتوای منتشر شده توسط غرفه‌دار برای تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات، مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در فروشکده می‌شود که در این قرارداد آمده است.

۴-۴) گفتگوی مستقیم غرفه‌دار و خریدار

(85) ۱- فروشکده امکان گفتگوی مستقیم غرفه‌دار با خریدار (پیام‌‌رسان‌ فروشکده) را به صورت برخط فراهم کرده و هدف از آن، تعامل و ارتباط میان کاربران خود در چارچوب موضوع این قرارداد و اهداف و منافع فروشکده است؛ مانند آگاهی‌بخشی درباره بازار فروشکده و کسب‌وکار غرفه‌دار، تسهیل در پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها، رضایت خریداران و وفاداری آن‌ها. بنابراین هر نوع استفاده و بهره‌برداری تجاری و غیر تجاری از آن که خارج از محوریت محصولات و خدمات فروشکده باشد ممنوع است.

(86) ۲- ارتباط کاربران از طریق پیام‌‌رسان‌ فروشکده، مشمول مقررات انتشار و استفاده از محتوا در فروشکده می‌شود که در این قرارداد آمده است.

(87) ۳- در صورتی که شروع ارتباط و گفتگوی کاربران در فروشکده باشد اما معامله بیرون از فروشکده هدایت و انجام شود، فروشکده هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در خصوص شرایط معامله، کیفیت و سلامت محصولات سفارش‌ داده شده و سوءاستفاده‌های مالی و غیرمالی نخواهد داشت و تمام مسئولیت همه این موارد بر عهده طرفین معامله است. همچنین هدایت معامله به بیرون از فروشکده، نقض این قرارداد محسوب می‌شود و مشمول مقررات فروشکده می‌گردد (مانند مواد ۱۹ و ۷۲ این قرارداد).

۴-۵) امور مالی و تسویه‌حساب

(88) ۱- تسویه‌حساب فروش در فروشکده، برای غرفه‌‌دار احراز هویت شده انجام می‌شود. بنابراین اگر به تشخیص فروشکده، هویت غرفه‌دار بر اساس اطلاعات و مدارک موجود احراز نشده باشد، تسویه‌حساب مشروط به انجام فرایند احراز هویت خواهد بود.

(89) ۲- پرداخت سهم غرفه‌دار طبق زمان‌بندی و مقررات اعلامی فروشکده صورت می‌گیرد و ممکن است در طول سال (مانند اسفند و فروردین یا تعطیلات رسمی پیش‌بینی نشده) متفاوت باشد. همچنین شرایط اعلامی از سوی بانک مرکزی یا بانک‌های عامل در این زمان‌بندی مؤثر است. با این وجود، فروشکده همواره برای سرعت بخشیدن به امور مالی خود با کاربران تلاش می‌کند.

(90) ۳- پرداخت سهم غرفه‌دار از فروش در فروشکده، علاوه بر احراز هویت وی، درخواست تسویه و زمان‌بندی پرداخت‌ها، سه شرط اصلی دیگر دارد: الف. ارسال محصول و ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیر پستی، ب. دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، ج. ثبت شماره شبا حساب بانکی به نام غرفه‌دار. بنابراین تا همه این شرایط وجود نداشته باشد، فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب با غرفه‌دار به جریان نخواهد افتاد، حتی اگر سفارش توسط غرفه‌دار ارسال شده و خریدار نیز اعلام رضایت کرده باشد.

(91) ۴- فروشکده علاوه بر ثبت ارسال محصول توسط غرفه‌دار و رضایت توسط خریدار، می‌تواند از ارسال و وصول محصولات کسب اطلاع و اطمینان کند و اگر بر اثر خطای سیستمی یا انسانی (عمداً یا سهواً)، مبالغی به حساب غرفه‌دار واریز شود، فروشکده از طرف غرفه‌دار وکالت قانونی و نمایندگی پیگیری و بازگرداندن وجه را دارد و نیز مجاز است آن را از طلب غرفه‌دار کسر کند.

(92) ۵- اختلافات مالی غرفه‌دار با خریدار یا فروشکده، مشمول ماده مقررات حل اختلاف در فروشکده است که در این قرارداد آمده است.

(93) ۶ - ممکن است اختلالات شبکه بانکی کشور باعث تأخیر در واریز وجوه توسط فروشکده گردد؛ با این حال فروشکده، در حد امکان نسبت به اطلاع‌رسانی این‌گونه تأخیرات اقدام خواهد کرد.

6
۵) خرید از بازار فروشکده

(94) خرید محصول (کالا و خدمات) از فروشکده، منوط به ایجاد حساب کاربری و رعایت مقررات این قرارداد است.

۵-۱) مسئولیت فروشکده و غرفه‌دار و خریدار

(95) ۱- فروشکده یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین فروشکده هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در خود یا صحت مجوزهای آنها را ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، از فروشکده خرید می‌کند.

(96) ۲- فروشکده نسبت به هرگونه خسارت و نارضایتی ناشی از خرید و استفاده محصولات ارائه شده در فروشکده، مسئولیتی ندارد، بلکه حسب مورد همه مسئولیت متوجه غرفه‌دار یا خریدار یا هر دوست. با این وجود، فروشکده تلاش خواهد کرد با وضع قوانین و مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط خرید از فروشکده را در حد مناسب قرار دهد.

(97) ۳- الزامات قانونی خرید الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد در خرید از فروشکده نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای فروشکده ایجاد نخواهد کرد.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای خرید در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد.

(98) ۴- اپلیکیشن خرید از فروشکده یکی از ابزارهای وابسته به فروشکده است و استفاده کاربر از آن به معنای پذیرش این قرارداد و دیگر شرایط اختصاصی و اعلامی به وی، مانند سطوح دسترسی به گوشی همراه و اطلاعات آن است.

(99) ۵- غرفه‌دار می‌تواند برای تولید یا آماده‌سازی محصول و ارسال از مبدأ، زمانی را تعیین و ثبت کند. بنابراین خریدار با توجه به این شرایط، محصول غرفه‌دار را می‌خرد.

(100) ۶- فاصله زمانی ارسال از مبدأ توسط غرفه‌دار تا تحویل به خریدار، به انتخاب نوع ارسال (مانند خدمات پستی یا پیکی) بستگی دارد و در صورت عدم کوتاهی یا تقصیر غرفه‌دار، مسئولیت آن متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه‌کننده خدمات ارسال محصول است.

(101) ۷- هزینه ارسال محصول را غرفه‌دار تعیین می‌کند و خریدار با توجه به آن، سفارش خرید خود را نهایی و هزینه محصول و ارسال آن را با هم پرداخت می‌کند.

(102) ۸- غرفه‌دار می‌تواند برای فروش و ارسال محصول، محدویت مکانی (مانند یک یا چند شهر یا استان) در نظر بگیرد. بنابراین در صورت خطای انسانی یا سیستمی، مشکل بر اساس بند حل اختلاف این قرارداد حل‌وفصل می‌گردد.

(103) 9- غرفه‌دار موظف است حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از ثبت سفارش، تأیید خود را نسبت به اطلاع از سفارش و اقدام برای تأمین و ارسال آن اعلام کند. بنابراین در صورت عدم تأیید توسط وی، به وضعیت سفارش طبق شرایط لغو سفارش و بازگرداندن مندرج در این قرارداد، رسیدگی می‌گردد.

(104) ۱0- در صورت ثبت اشتباه قیمت محصول توسط غرفه‌دار (مانند اشتباه ریال و تومان) و فروش محصول، مسئولیتی متوجه فروشکده نخواهد بود؛ مگر در مورادی که به تشخیص فروشکده، این اشتباه باعث ضرر قابل‌توجه به غرفه‌دار گردیده است. در این صورت، فروشکده می‌تواند سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق مقررات مالی فروشکده به خریدار بازگرداند.

(105) ۱۱- در صورت ارائه خدمت یا ارسال کالای خارج از سفارش ثبت‌شده خریدار، به هر دلیلی که باشد خریدار می‌بایست موضوع را به فروشکده اطلاع دهد و تا حل‌وفصل شدن مسئله، از خدمات فروخته‌شده استفاده نکند و کالای ارسال‌شده را نزد خود به امانت نگهداری کند. در این موارد، بدیهی است هزینه عودت محصول به عهده خریدار نیست.

(106) 12- در صورت استفاده غرفه‌دار از شرکت‌ها و مراکز رسمی برای ارسال محصول، پیگیری و جبران خسارت احتمالی (مانند عدم تحویل محصول یا آسیب‌دیدگی آن در اثر حمل‌ونقل) مشمول قوانین و شرایط اعلامی آن شرکت‌ها و مراکز است؛ مانند شرکت پست و شرکت‌های خصوصی حمل کالا درون‌شهری و برون‌شهری. و در صورت استفاده از مراکز غیر رسمی و ثبت‌نشده، تمام مسئولیت متوجه غرفه‌دار است. البته در این موارد، فروشکده تمام تلاش خود را برای حل مشکل و رضایت خریدار انجام می‌دهد.

(107) 13- لازم است خریداران هنگام تحویل گرفتن مرسوله پستی یا ارسالی دیگر شرکت‌ها یا اشخاص و قبل از بازکردن بسته‌بندی آن، به مطابقت مشخصات و نشانی فرستنده و گیرنده با سفارش خود دقت کنند و در صورت مغایرت یا وجود مشکل یا ایراد ظاهری در بسته‌بندی مرسوله که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی یا مشکلات احتمالی است، از دریافت مرسوله و امضای رسید خودداری کنند.

۵-۲) شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول

(108) لغو سفارش یا عودت کالا ممکن است در حالت‌های مختلفی اتفاق بیفتد که با توجه به قوانین کشور و الزامات قانونی آنها و شرایط این قرارداد به شرح زیر اعمال می‌گردد.

۵-۲-۱) لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ

(109) ۱- پس از ثبت سفارش و قبل از ارسال محصول توسط غرفه‌دار، هر کدام از طرفین حق فسخ و لغو سفارش را دارند و در این موارد هیچ مسئولیتی متوجه فروشکده نیست. بنابراین در صورت عدم تأیید سفارش توسط غرفه‌دار یا لغو آن پس از تأیید اولیه یا انصراف خریدار در هر صورت و قبل از ارسال محصول، وجه سفارش طبق مقررات و زمان‌بندی امور مالی فروشکده به خریدار بازگردانده می‌شود.

(110) ۲- در صورت درخواست تأخیر در آماده‌سازی و ارسال سفارش توسط غرفه‌دار، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در فروشکده برقرار است عمل می‌شود و در صورت عدم توافق و درخواست بازگردان وجه از سوی خریدار، پس از داوری و تأیید فروشکده، مبلغ سفارش طبق مقررات فروشکده به خریدار بازگردانده می‌شود.

(111) ۳- در صورت انصراف خریدار از کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) و قبل از ارسال آن از مبدأ توسط غرفه‌دار، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در فروشکده برقرار است به اطلاع غرفه‌دار و فروشکده برساند تا مجموع وجه سفارش (قیمت محصول و هزینه ارسال)، پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات فروشکده به خریدار بازگردنده می‌شود.

(112) ۴- در صورت انصراف خریدار از بخشی از یک سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ توسط غرفه‌دار، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در فروشکده برقرار است به اطلاع غرفه‌دار و فروشکده برساند. در این صورت، فقط وجه خرید همان محصول یا محصولات لغو سفارش شده و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند بخش لغو سفارش، بیشترین هزینه ارسال سبد خرید را داشته است)، پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات فروشکده به خریدار بازگردنده می‌شود.

(113) ۵- در صورتی که خرید از چند غرفه‌دار صورت بگیرد و خریدار درخواست لغو کل سفارش یا بخشی از آن را اعلام کند، نسبت به آن بخشی از سفارش که از مبدأ ارسال نشده است، مطابق دو ماده قبلی عمل می‌شود و نسبت به آن قسمت از سفارش که ارسال شده است، طبق بند لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ عمل می‌گردد.

(114) ۶- انصراف خریدار از سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ ، نسبت به محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی و در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت اختصاصی محصول پذیرفته نیست؛ مگر با رضایت غرفه‌دار و توافق درباره هزینه‌ها.

۵-۲-۲) لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ

(115) ۱- حق انصراف خریدار پس از ارسال محصول توسط غرفه‌دار، طبق شرایط این قرارداد و الزامات قانونی قوانین کشور پذیرفته می‌شود. برخی از الزامات قانونی در زمان تدوین این قرارداد از این قرارند:

الف. حق انصراف فقط برای مصرف‌کننده است و مصرف‌کننده هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا‌ شغل حرفه‌ای خرید می‌کند.

ب. در موارد مشمول حق انصراف، مصرف‌کننده فقط تا ۷ روز کاری فرصت دارد از حق خود استفاده کند و هزینه بازپس فرستادن کالا توسط خریدار به عهده اوست و از غرفه‌دار گرفته نمی‌شود.

ج. تاریخ شروع حق انصراف برای کالا، از تاریخ تسلیم و تحویل گرفتن، و برای خدمات، از روز ثبت سفارش است.

د. برخی از کالا و خدمات مشمول حق انصراف نیستند؛ ازجمله:

کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است.

کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.

نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.

روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.

خدماتی که با توافق مصرف‌کننده ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.

خدمات تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند.

خدمات مالی شامل سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و خدمات مؤسسات مالی و اعتباری.

(116) ۲- لغو سفارش محصولات موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند، مواد فاسدشدنی، مواد آرایشی و بهداشتی، داروهای مجاز در فروش الکترونیکی، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی، و انواع کفش و پوشاک (مگر در مواردی که محصول مطابق سفارش نباشد یا معیوب باشد) به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن‌ها، در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها، امکان‌پذیر نیست.

(117) ۳- خریدار برای استفاده از حق انصراف، لازم است در فرصت 7 روزه قانونی درخواست انصراف خود را ثبت کند تا فروشکده برای بازگردندان محصول به غرفه‌دار و وجه به خریدار اقدام کند.

(118) ۴- در صورت عدم مطابقت محصول تحویل گرفته شده با سفارش یا وجود عیب و مشکلی که روی ارزش مالی آن تأثیر دارد، خریدار تا ۷ روز تقویمی پس از تحویل کالا فرصت دارد وجود مشکل و درخواست پیگیری خود را ثبت کند تا فروشکده برای وضعیت پیش‌آمده داوری و اقدام کند.

(119) ۵- در مواردی که خریدار می‌خواهد از حق انصراف قانونی استفاده یا وجود مشکل یا عیبی را ثبت کند، لازم است آن محصول را به صورت امانت و بدون مخدوش کردن یا تغییر دادن بسته‌بندی‌ اولیه غرفه‌دار و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی)، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.

(120) ۶- در صورتی که خریدار تا ۷ روز کاری برای محصولات مشمول قانون انصراف قانونی یا ۷ روز تقویمی برای محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی، عدم وصول محصول یا عدم رضایت خود یا وجود مشکلی را ثبت نکند، رضایت خریدار به صورت خودکار برای سفارش ثبت می‌گردد و پس از آن امکان انصراف و اعلام مشکل وجود نخواهد داشت.

(121) ۷- مشکلات و بازگرداندن محصولاتی که شرایطی برای استفاده و گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند، مانند رایانه، گوشی همراه و دیگر محصولات دیجیتالی و الکترونیکی که برخی از آنها باید توسط نمایندگی نصب شود، طبق توافق و قرارداد غرفه‌دار و خریدار خواهد بود و فروشکده مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

(122) ۸- خرید کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق فروشکده نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای خریدار یا غرفه‌دار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد فروشکده به آن عمل خواهد کرد. همچنین فروشکده می‌تواند مستقلاً فروش محصولاتی را در بازار فروشکده ممنوع کند.

(123) ۹- در صورتی که فروشکده تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری غرفه‌دار بوده است و غرفه‌دار هیچ‌ گونه همکاری برای حل مشکل نکند، فروشکده یک‌طرفه و توسط خریدار، محصول یا محصولات طبق نشانی ارسال‌شده یا ثبت‌شده در حساب کاربری غرفه‌دار بازگردانده می‌شود. هزینه بازگرداندن محصول نیز از حساب غرفه‌دار کسر خواهد شد.

(124) ۱۰- اگر بر اساس تشخیص فروشکده، معلوم شود غرفه‌دار به تعهداتش درباره ویژگی‌های محصول و دیگر شرایط فروش عمل کرده اما خریدار همچنان ناراضی است، برای خریدار حق بازگرداندن محصول و دریافت وجه وجود نخواهد داشت.

(125) 11- در موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار یا آیین‌نامه‌های اجرایی فروشکده عمل خواهد شد و در صورت اختلاف و عدم توافق، مطابق بند حل اختلاف در این قرارداد اقدام می‌گردد.

۶) شرایط خاتمه قرارداد

(126) ۱- پایان دادن به قرارداد استفاده از خدمات فروشکده به پنج صورت اتفاق می‌افتد:

الف. تخلف کاربر و حذف کامل حساب کاربری مطابق مواردی که در مفاد این قرارداد آمده است.

ب. درخواست کتبی کاربر و موافقت فروشکده برای خاتمه کامل قرارداد و مسدود کردن حساب کاربری یا غرفه.

ج. فوت و نیز محجوریت کاربر از زمان اطلاع فروشکده.

د. استفاده فروشکده از حق مالکیت خود برای فسخ یک‌طرفه قرارداد و مسدود کردن یا حذف حساب کاربری (ماده ۱۹).

هـ. احکام صادره از مراجع قانونی و قضایی مبنی بر خاتمه رابطه قراردادی.

(127) ۲- پس از خاتمه قرارداد و فسخ آن، هر گونه محتوای کاربر در فروشکده و پیش از پایان قرارداد، تا زمانی که فروشکده تشخیص دهد قابل‌دسترسی خواهد بود.

(128) 3- پایان دادن به قرارداد یا فسخ آن به هر شکل، مانع از لزوم پرداخت صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده کاربر و فروشکده نخواهد بود. همچنین سفارش‌‏های ثبت شده قبل از خاتمه قرارداد، معتبر و الزام‌آور است؛ مگر این که میان فروشکده و کاربران (غرفه‌دار و خریدار) توافق جدیدی صورت گیرد.

(129) 4- در صورت تخلف غرفه‌دار نسبت به انجام تعهدات پیش از پایان قرارداد و توافقات صورت‌گرفته، حق پیگیری قانونی برای خریداران و فروشکده محفوظ است و فروشکده می‌تواند مطالبات و هزینه‌های خود و خریداران را وصول کند؛ مانند کسر از طلب غرفه‌دار از فروشکده‌.

۷) مرجع تفسیر قرارداد و حل اختلاف

(130) ۱- فروشکده مرجع تفسیر مفاد این قرارداد و رسیدگی به هر نوع اختلاف میان کاربران با فروشکده یا کاربران با یکدیگر در حوزه خدمات و اسناد خود است.

(131) ۲- فروشکده تا حد امکان از دخالت مستقیم خود در روابط غرفه‌دار و خریدار خودداری می‌کند تا بازار اجتماعی فروشکده بر اساس خودگردانی پیش رود؛ اما در صورت بروز هر گونه اختلاف میان کاربران و عدم توافق میان آنها، فروشکده در مقام مرجع حل اختلاف، می‌تواند اشخاصی را برای نمایندگی از طرفین و داوری معرفی کند تا بر اساس دلایل و مدارک و مفاد این سند، قوانین کشور و عدل و انصاف، به اختلافات رسیدگی و رأی مشورتی خود را صادر کنند. در این موارد، داوری مستقیم فروشکده یا پس از اخذ رأی مشورتی داوران، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراست.

(132) ۳- هر اختلافی میان کاربران و فروشکده، ابتدا از طریق مذاکره در فضایی دوستانه و با حسن نیت کامل رسیدگی و حل‌و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم حصول نتیجه، مسئله مطابق مفاد این سند و اسناد و مدارک مربوط به اختلاف پیش‌آمده، حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط داور یا داوران معرفی‌شده از سوی فروشکده رسیدگی خواهد شد. حکم این داور یا داوران، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجراست.

(133) این قرارداد در 133 ماده تدوین گردیده و استفاده کاربر، اعم از غرفه‌دار و خریدار از پلتفرم فروشکده، به‌منزله تأیید آن است. هرگونه تغییر در مفاد این بند، بر اساس ماده 4 قرارداد، اطلاع‌رسانی خواهد شد و ادامه فعالیت کاربران در فروشکده به‌منزله پذیرش تغییرات است.