اقتصاد

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده

آشنایی با مفاهیم ارز دیجیتال

این روزها معامله ارز دیجیتال رونق فراوانی داشته است. اشخاص زیادی به دنبال سرمایه‌گذاری در این ارزها هستند. هر فردی از هرکجای جهان می‌تواند با قبول کردن ریسک سرمایه‌گذاری، قسمتی از دارایی خود را وارد بازار این ارزها کند و به خریدوفروش بپردازد. این ارزها یک کلاس سرمایه‌گذاری جدید و شگفت‌انگیز را به وجود آورده‌اند؛ اما این به آن معنی نیست که شیوه ما از آموزش و تحلیل مجزا است. در اصل، باید برای ورود، ماندن و فهم سازوکار این دستگاه، تلاش کنیم و با یاری پژوهش و به کار بردن منابع مورد نیاز در راه آموزش این ارزها گام برداریم. در ادامه این مقاله تصمیم داریم مفاهیم اولیه این سیستم و ارزهای مهم را به شما معرفی کنیم.


معرفی ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده

ارز دیجیتال یک واحد پول مجازی، دارای رمز، فاقد تمرکز و مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است. یکی از با اهمیت‌ترین خصوصیات رمز ارزها این است که به‌وسیله هیچ مرجع مرکزی ساخته نشده است و دولت‌ها در کنترل و اداره کردن آن‌ها هیچ نوع دخالتی نداشته‌اند.

شاید با پرطرفدارترین کوین‌ها، یا همان بیت کوین و اتریوم آشنا باشید، اما خوب است بدانید که هم‌اکنون بیشتر از ۵۰۰۰ رمز ارز متنوع در گردش هستند.

خیلی از اشخاص درست مانند بقیه بازارهای سرمایه‌گذاری (بورس، فلزات گران‌بها و…)، رمز ارزها را راهی ساده برای رسیدن به سودهای کلان حساب می‌کنند. بااین‌وجود، بد نیست بدانید ارزهای رمزنگاری‌شده مبتنی بر دستگاهی هستند که طبق آن توانایی پرداخت ایمن به شکل آنلاین فراهم می‌کنند، به همین خاطر می‌توانید برای تهیه کالا و خدمات متنوع از انواع رمز ارزها استفاده کنید.

ارزهای رمزگذاری ‌شده بر پایه یک سیستم هستند که طبق آن توانایی پرداخت امن به‌ شکل آنلاین فراهم ‌شده است. به همین خاطر می‌توانید حتی برای تهیه کالا و خدمات متنوع از انواع این ارزها استفاده کنید.گذشته از این، همه خرید و فروش رمز ارزها به ‌وسیله قدرت محاسباتی بسیار زیاد تائید شده است و در مقایسه با سایر شیوه‌های سنتی، هزینه‌های معاملاتی در آن بسیار پایین است.

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده


هر کشوری ارز مخصوص به خود را دارد.  بیشتر کشورهای اروپایی از یورو به‌عنوان پول استفاده می‌کنند، ارز کشور روسیه روبل و کشور آمریکا دلار آمریکا است. ما در بانک‌ها یا تعاملات خارجی از ارز معلومی استفاده می‌کنیم و پول را به‌وسیله بانک‌ها و مؤسسات در سراسر دنیا منتقل و یا آن را سرمایه‌گذاری می‌کنیم . بیت کوین یک شبکه و ارز مخصوص پرداختی جدید است.

تراکنش‌های این ارز به شکل همتا به همتا و بدون احتیاج به واسطه‌ها انجام می‌گیرند. این به آن معنا است که ما برای ایجاد تراکنش احتیاج به نهادهای دارای تمرکز مثل بانک یا سایر مؤسسات نداریم. تفاوت اساسی بیت کوین با ارزهای سنتی فاقد تمرکز بودن آن است. بیت کوین روی یک پایگاه اطلاعاتی فاقد تمرکز به اسم بلاک چین کار می‌کند.

در فرایند استخراج رمزارز، به فرد استخراج کننده(ماینر) پاداش بیت کوین می‌رسد که می‌توان با بیت کوین، ارزهای دیگر، محصولات و خدمات را خرید. به دلیل استفاده در تراکنش‌های غیرقانونی، مصرف مقدار زیادی برق در استخراج (و در نتیجه ردپای کربنی)، نوسان قیمت و دزدی از مبادلات، بیت کوین مورد انتقاد قرار گرفته‌است. در گذشته برخی از سرمایه گذاران و اقتصاددانان بیت کوین را به عنوان یک حباب سوداگرانه توصیف کرده‌اند ولی برخی از آن به عنوان سرمایه‌گذاری استفاده کرده‌اند. چندین آژانس نظارتی هشدارهایی برای سرمایه گذاران در مورد بیت کوین صادر کرده‌اند.در سپتامبر ۲۰۲۱، السالوادور رسماً بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و نخستین کشوری بود که این کار را انجام داد.

اصطلاح UTXO به‌معنای «خروجی خرج‌نشده تراکنش» است. به بیان ساده، هر UTXO مانند یک اسکناس نقدی عمل می‌کند که ارزشی را (به‌صورت بیت کوین) در خود ذخیره کرده و فقط یک‌ بار می‌توان آن را خرج کرد. بنابراین هر تراکنش بیت کوین، (حداقل) یک UTXO را مصرف کرده و یک یا چند UTXO جدید را ایجاد می‌کند

کارمزد تراکنش‌های بیت کوین، در واقع نوعی خروجی است که تعیین می‌کند بخشی از مبلغ تراکنش، به‌عنوان کارمزد به آدرس کیف پول ماینر تأییدکننده تراکنش انتقال داده شود. بنابراین فرستنده تراکنش، مبلغ کارمزد را از طریق کیف پول خود تعیین کرده و جای آدرس خروجی کارمزد را خالی می‌گذارد. حالا هر یک از ماینر‌هایی که برای تأیید این تراکنش و ثبت آن در بلاک تلاش می‌کنند، می‌توانند آدرس کیف پول خود را در این جای خالی قرار دهند. اما در نهایت فقط ماینری موفق به دریافت کارمزد تراکنش می‌شود که بتواند این تراکنش را در یک بلاک ثبت کند.

نرخ کارمزد تراکنش‌های بیت کوین، با واحد ساتوشی بر بایت (sat/byte) بیان می‌شود. به‌عبارت دیگر، نرخ کارمزد نشان می‌دهد که شما مایلید چند ساتوشی در ازای هر بایت از تراکنش خود بپردازید. ساتوشی کوچک‌ترین واحدی است که در بلاک چین بیت کوین ثبت شده است: یک ساتوشی یعنی یک ممیز، هفت صفر و بعد یک. به عبارت دیگر یک ساتوشی برابر است با: ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا ۸–۱۰*۱.۰ BTC.

تکنولوژی بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) به وجود آمده است. این تکنولوژی در اصل تشکیل‌شده از زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. به شکل کلی بلاک چین یک مدل دستگاه ثبت داده  و گزارش‌ها است. فرق آن با سایر سیستم‌ها این است که داده‌های نگهداری شده روی این مدل سیستم، بین تمام کاربران شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و به‌وسیله رمزنگاری قابلیت حذف و دست‌کاری داده‌های ثبت‌ شده اغلب غیرممکن است. بیت کوین نخستین کاربرد از این تکنولوژی بود و از بلاک چین برای نگهداری اطلاعات دارایی کاربران استفاده می‌کرد.

انواع بلاک چین و کاربردهای آن

تا مدتی پیش، تصور همه این بود که بلاک چین تنها متعلق به بیت کوین است ولی آگاهی عمومی در مورد پتانسیل‌های این تکنولوژی انقلابی هرروز افزایش پیدا کرد. بلاک چین یک دستگاه ثبت گزارش و داده تا و یک مدل پایگاه اطلاعات است که امکان دست‌کاری و حذف داده‌های حفظ ‌شده روی آن وجود ندارد. به همین خاطر در هر مکانی که از دیتابیس یا پایگاه اطلاعات استفاده شود، توانایی استفاده از بلاک چین هم وجود دارد.

بلاک چین ارز دیجیتال را یک مدل قاضی عادل، در نظر داشته باشید که هیچ شخصی نمی‌تواند سر او کلاه بگذارد. رمز ارزها، انتخابات، بانکداری، صنعت بیمه و … فقط قسمتی از کاربردهای بلاک چین هستند. با بلاک چین می‌توان همه فرایندهای هوشمند سازی را به‌وسیله تکنیک تمرکززدایی به بهترین شکل انجام داد.

تاریخچه کامل ارز دیجیتال

آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده

پول در فضاها و زمان‌های فراوانی به وجود آمده است. چنین توسعه‌ای،  احتیاجی به هیچ ابزار خاصی ندارد، زیرا این تغییر فقط انقلابی ذهنی خواهد بود. به وجود آوردن یک پول فقط نیازمند حقیقتی ذهنی است که در تصورات افراد و ذهن آن‌ها ریشه دارد. این پول سکه یا اسکناس بانکی نخواهد بود. پول چیزی است که مردم به شکل آگاهانه اقدام به بکار بردن آن‌ها برای تبادل محصولاتی می‌کنند که دارای ارزش هستند و می‌توان در برابرش خدمات یا محصولاتی را دریافت نمود.

معرفی کیف پول ارز دیجیتال

به زبان ساده‌تردر بخش رمز ارزها، این کیف نرم افزار یا سخت افزاری است که برای حفظ، فرستادن یا دریافت ارزهای دیجیتال به‌کاربرده می‌شود. از کیف پول می‌توانید مثل یک حساب بانکی استفاده کنید. برای هر ارز دیجیتال کیف پول‌های متنوعی در بازار ارزها وجود دارد. کیف پول‌ها به شکل کلی در مدل‌های، دسکتاپ، موبایل، تحت وب و یا سخت افزاری (کاغذ یا تراشه) موجود هستند.

انتقال پول الکترونیک، نگهداری و جا به جایی آن بسیار راحت‌تر از پول کاغذی (پول سنتی) است، به سبب این موضوع خرید و فروش الکترونیکی، تجارت الکترونیک و سرمایه‌گذاری الکترونیکی از شکل قدیمی خود راحت‌تر و سریع تر است. این مفاهیم موجب می‌شود تا استفاده از آن‌ها به کسب و کار شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رونق دهد، حتی در سطح کلان باعث رونق اقتصاد کشورها وتجارت جهانی شود.

کیف پول معتبر بیت کوین چیست؟

یک کیف پول بیت کوین شباهت فراوانی به حساب بانکی شما دارد. کیف پول تا اجازه فرستادن، دریافت و حفظ بیت کوین تا را می‌دهند. چند مدل کیف پول موجود است و باید مدل کیف پول خود را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید. خصوصیات و دستگاه‌هایی که کیف پول بر روی آن کار گذاشته‌ شده، متفاوت هستند.

سخن آخر ارز دیجیتال

همان‌طور که گفتیم ارز دیجیتال راه مناسبی برای حفظ و نگهداری دارایی‌های افراد مختلف هستند. با در اختیار داشتن یک کیف پول مناسب به‌ راحتی می‌توانید از دارایی‌های خود نگهداری کنید. رمز ارزها یکی از مهم‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شوند که افراد به‌راحتی می‌توانند آن را در اختیار خود داشته باشند و با استفاده از خرید و فروش و معامله، اموال خود را بیشتر کنند.

چه کتابهایی مناسب یادگیری میباشد؟

1. «یک ساتوشی» نوشته محمد آذرنیوار و نیما ملک‌پور

2. «تسلط بر بیت کوین» نوشته آندریاس آنتونوپولوس

3. «فناوری‌های ارز دیجیتال و بیت کوین» نوشته آرویند نارایانان

4. «انقلاب بلاک چین» نوشته دان و الکس تپسکات

 

کتاب‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره شد، همگی برای درک بهتر ایده‌های زیربنایی بیت کوین و بلاک چین مفید هستند. این کتاب‌ها (و منابعی مانند آنها) به شما کمک می‌کنند تا هدف اصلی فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال را درک کنید و اگر با پروژه جدیدی روبه‌رو شدید، بتوانید تشخیص دهید که این پروژه از ارزش بالایی برخوردار هست یا خیر.

سایت فروشگاهی فروشکده با ارائه این اطلاعات به شما قصد حفاظت و نگهداری از اموال شما را دارد. در سایت ما شما به‌راحتی می‌توانید راه و روش‌های نوین کسب‌وکار آنلاین را بیاموزید و با استفاده از مطالب ما مهارت خود را بالاتر ببرید.

 

یک نظر در “آشنایی با مفهوم ارز دیجیتال | بیت کوین | بلاک چین | فروشکده

  1. ملینا گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *