دنیای نتورک

بررسی مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ در تجارت آنلاین دو سال اخیر

دیجیتال مارکتینگ

مقدمه| دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز اصطلاحی بسیار پرکاربرد است و تقریباً تمام دنیا با آن آشنا هستند. به ویژه در دوران شیوع ویروس کرونا این روش کمک فراوانی به کسب و کارهای بزرگ و کوچک کرده است. این بازاریابی هوشمند از مؤثرترین و قدرتمندترین جنبه‌های تجارت آنلاین محسوب می‌شود که افراد برای افزایش فروش خود از آن بهره می‌برند.

در حال حاضر یکی از سایت‌های معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال وب‌سایت Hubspot است. با وجود این که تعریف دقیقی از این بازاریابی وجود ندارد؛ اما به بیان خیلی ساده این نوع بازاریابی در بستر دیجیتال پیش می‌رود و از کلیه اصول و نظریه‌های بازاریابی سنتی الهام گرفته است. در ادامه بااهمیت و مزیت‌های بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا می‌شوید.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با مزایای کلی دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال می‌توانید به خدمات دسترسی دائمی داشته باشید، بازار موردنظر را بهتر شناسایی کنید و تغییرات را هر بار به‌روزتر از قبل نمایید. بازاریابی اینترنتی به‌صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی و قبول سفارش‌های مشتریان است.

در کنار این‌ها هزینه‌های این مدل مارکتینگ و زمان انتظار دریافت محصول یا خدمات برای مشتریان کم است. با این روش می‌توان به‌راحتی از رقیبان پیشی گرفت و رابطه عمیق‌تر و مداوم‌تری با مشتریان به ارمغان آورد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در تجارت آنلاین چیست؟

اندازه سرمایه مورد تجارت فرد در بازاریابی دیجیتال اهمیتی ندارد، در این روش باقیمت‌های بالا مواجه نمی‌شوید و به‌راحتی با دانش تولید محتوا می‌توانید کار خود را آغاز کنید. جذابیت محتوای تجارت و مدیریت درست زمان، کمک بسزایی به موفقیت شما خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین اهمیت‌های این بازاریابی این است که می‌توانید نظرات مثبت و بازخورد مشتریان را در حوزه کسب‌وکاری خود بفهمید و ایرادات را برطرف کنید. با این روش امکان جذب مشتریان جدید و ارتباط بلندمدت و مؤثر وجود خواهد داشت. در ادامه بیشتر با اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای تجارت آشنا می‌شوید.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

افزایش رشد مشاغل کوچک

در شغل‌های کوچک، بازاریابی دیجیتال می‌تواند روش مؤثری برای ارتقا و پیشرفت با کم‌ترین هزینه باشد.

نرخ تبدیل بالا

با بازاریابی اینترنتی درصد بیشتری از بازدیدکنندگان به مصرف‌کننده تبدیل خواهند شد. در این راستا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ به‌منظور نرخ تبدیل بالا روش‌های مؤثرتری هستند. یکی دیگر از روش‌های سریع ارتباطی با نرخ تبدیل بالا، ارتباط با مشتریان است.

معرفی بهتر برند شما

برندهای مختلف به کمک بازاریابی دیجیتال می‌توانند مشهور شوند. وب‌سایت سازمان‌یافته، پست‌های منظم در وبلاگ، تولید محتوا جذاب از محصولات به شما این امکان را می‌دهد تا برند خود را به بهترین شکل به مشتری معرفی کنید.

بازاریابی به‌صرفه و نرخ بازگشت سرمایه بالا

نکته مهمی که در موفقیت یک کسب‌وکار وجود دارد این است که افراد حاضر در مجموعه در منابع خود صرفه‌جویی کنند تا دریافت سود آنها راحت‌تر انجام شود. به کمک بازاریابی دیجیتال به‌صورت هم‌زمان و با بودجه اندک خود می‌توانید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. توجه داشته باشید در مواقعی که سرمایه محدود است باید با سرعت بیشتری مخاطب را به سمت خود جذب کنید و فرصت را غنیمت شمارید.

برطرف‌کردن مشکلات مشتریان و افزایش اشتیاق ‌آن‌ها

به کمک انواع تکنیک‌هایی که در این بازاریابی وجود دارد، می‌توان راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات مشتریان پیشنهاد داد. مثلاً با دسترسی به چت، مشتریان می‌توانند محصولات موردنیاز خود را به‌آسانی بشناسند و سفارش دهند. راحتی دسترسی به بخش‌های مختلف فروشگاه برای مشتری جذاب است و او را برای خرید از مارکت شما مشتاق‌تر می‌کند.

افزایش مخاطب با شناخت پرسونای او

اصلی‌ترین اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ این است که مخاطب خود را افزایش دهید. اولین راهکار برای افزایش مخاطب این است که خصوصیات و سلایق مشتریان خود را بشناسید. این کار در بازاریابی سنتی ممکن نبود؛ زیرا شما محدود به زمان و مکان بودید. اما امروزه افزایش استفاده از تبلت و گوشی‌های هوشمند در میان مشتریان شانس تحت‌تأثیر قراردادن مخاطبین و شناخت بهتر پرسونای او را افزایش داده است.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا

با گسترش ویروس کرونا کانال‌های بازاریابی دیجیتال در نجات کسب‌وکارها نقش مهمی را ایفا کردند. در سال 2020 تمامی نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و… لغو شدند و به‌صورت مجازی برقرار شدند. جدا از این موضوع تمام مصرف‌کنندگان و مشتریان در راستای جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس خود را در خانه قرنطینه کردند و به سمت خرید آنلاین کالاهای موردنیاز خود جذب شدند.

این موضوع سبب شد تا کسب‌وکارهای آنلاین و تبلیغات آنلاین بازدهی بیشتری داشته باشد و اهمیت خدمات بازاریابی دیجیتال افزایش یابد. اما حتی قبل از شیوع این ویروس، انقلاب اینترنتی در دهه 90 اتفاق افتاد و کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، آمازون و فیس‌بوک سبب جذب و گرایش مردم به‌سوی خرید آنلاین شدند.

دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ

با تمام توضیحات گفته شده بهتر است حتی اگر محصولات و خدمات شما به‌صورت آنلاین فروخته نمی‌شود، بازهم به دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یک موتور پیشرفت نگاه کنید. این موتور رشد دارای کانال‌های دیجیتال فراوان و مهمی است که هرکدام به دیگری متصل می‌شوند و از هم تغذیه می‌کنند تا کارآمدترین نتیجه در کسب‌وکار به دست آید. در واقع هدف اصلی این نوع بازاریابی این است که ترافیک مشتریان را به سایت یا صفحات موردنظر هدایت کند.

در هنگام شیوع ویروس کرونا فروشندگان و صاحبان کسب‌وکار با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو شدند که هیچ‌کدام در حالت عادی وجود نداشت؛ همین موضوع عاملی برای ورشکستگی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک بود. اما بازاریابی دیجیتال از این بحران جلوگیری کرد و سبب شد تا افراد حتی فروش بیشتر و بهتری را تجربه کنند.

این همان چیزی بودن که افراد را به سمت‌وسوی این نوع مارکتینگ آنلاین سوق داد. به طوری که امروزه، تجارت‌های آنلاین حتی باوجودآنکه شیوع ویروس کرونا روند کاهشی در پیش گرفته است، بازهم تمایل دارند، از این روش پرطرف‌دار برای توسعه فروش خود استفاده کنند.

سخن آخر

از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی کردید، ممنونیم، در این مقاله ما به توضیح مختصر و مفید دیجیتال مارکتینگ و اهمیت استفاده از آن در دنیای امروزی پرداختیم. بد نیست بدانید اهمیت این روش بازاریابی به‌ویژه هنگام شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا بیشتر از قبل شد و کسب‌وکارهای زیادی به کمک آن نجات پیدا کردند و فروش خود را بالا بردند.

بازاریابی دیجیتال راهی آسان و مؤثر برای پیشرفت انواع کسب‌وکارها است که افراد می‌توانند با کمترین سرمایه از آن بهره‌مند شوند.

یک نظر در “بررسی مزایا و اهمیت دیجیتال مارکتینگ در تجارت آنلاین دو سال اخیر

  1. ملینا گفت:

    کرونا هم بدی داشت هم خوبی گویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *