دنیای ورزش

همه چیز درمورد ورزش فوتبال

همه چیز درمورد ورزش فوتبال

 

فوتبال یک ورزش گروهی و پرطرفدارترین بازی در سراسر دنیا است که به‌وسیله دو گروه یازده نفره تشکیل‌شده از بازیکنان با یک توپ بر روی زمین دارای چمن طبیعی یا مصنوعی باهدف گل زدن به دروازه رقیب انجام می‌گیرد. یازده بازیکن هر گروه عبارت‌اند از چندین مهاجم، هافبک، مدافع و یک دروازه‌بان که به‌وسیله سرمربی در زمین ترکیب‌بندی شده‌اند و مثل یک سیستم فعالیت می‌کنند که سیستم این بازی نام دارد. هم‌اکنون بیشتر از ۲۵۰ میلیون فوتبالیست در بیشتر از ۲۰۰ کشور در جهان در حال فعالیت هستند. در ادامه به معرفی این ورزش پرطرفدار و پست‌های آن خواهیم پرداخت؛ همراه ما باشید.

همه چیز درمورد ورزش فوتبال

تاریخچه و قدمت فوتبال

این ورزش دارای سابقه‌ای طولانی و تاریخچه‌ای قدیمی است. تاریخچه آن به چند سده قبل از میلاد و به کشور چین ارتباط دارد. که با طی زمان در کشور یونان و روم هم وسعت یافت. ولی در اصل قدمت این ورزش با دیدی عمقی‌تر به سال ۱۸۶۳ و کشور انگلستان بازمی‌گردد. در قرن دوازدهم در کشور انگلستان این بازی مشابه بازی کردن با یک توپ در میان چمن‌ها و جاده‌ها بوده است.

حتی درگذشته افزون بر شوت زدن به توپ به‌وسیله دست هم به بازی کردن می‌پرداختند. ورزشی که از انگلستان شروع شد هم‌اکنون در مدارس این کشور به شکل کاملاً مدرن به دانش آموزان آموزش داده می‌شود و به‌تدریج و گذشت زمان این ورزش تمام دنیا را زیرپوشش و سلطه خود گرفته است. افزون بر این با افتتاح و شروع به کار سازمان جهانی فیفا در سال ۱۹۰۴ این ورزش با به وجود آوردن رقابت جام جهانی بسیار وسیع‌تر و عظیم‌تر شده است.

نحوه بازی فوتبال

نحوه بازی فوتبال
همه چیز درمورد ورزش فوتبال 7

ورزش فوتبال دارای دونیمه 45 دقیقه‌ای است که دربازی‌های حذفی یا برخی اوقات رفت و برگشتی وقت اضافی و پنالتی هم به آن افزوده می‌شود و به همین خاطر احتمال دارد زمان بازی از ۹۰ دقیقه هم بیشتر شود. مربی این ورزش در آن مسئولیت تربیت و سازمان‌دهی بازیکنان گروه برای رسیدن به نتیجه‌ای هیجانی را بر دوش دارد. امروزه در این ورزش هر گروه ممکن است چندین مربی داشته باشد که همه مسئولیت‌ها به شکل تفکیک‌شده میان آن‌ها تقسیم شود.

این ورزش شامل کاپیتان, دروازه‌بان, مدافع, هافبک, مهاجم, بازیکن ذخیره و دیواره دفاعی است. نحوه بازی بدین شکل است که هر یک از مهاجمان یا مدافعان و … مسئولیت متفاوتی دارند. برای نمونه کاپیتان یکی از بازیکنانی است که مسئولیت رهبری گروه در زمین را بر عهده دارد و با قرار دادن یک بازوبند به بازوی چپ خود در زمین‌بازی از بقیه بازیکنان متمایز می‌شود یا همین‌طور دروازه‌بان مسئولیت جلوگیری و مانع‌شدن از ورود توپ به دروازه را بر عهده دارد که این فرد هم با داشتن لباسی خاص از بقیه بازیکنان جدا می‌شود.

واژه‌ها و اصطلاحات ورزش فوتبال

واژه‌ها و اصطلاحات ورزش فوتبال
همه چیز درمورد ورزش فوتبال 8

در زیر به معرفی برخی اصطلاحات و واژه‌های این ورزش خواهیم پرداخت:

دروازه‌بان فوتبال

دروازه‌بان هر تیم مسئولیت جلوگیری از ورود توپ به دروازه خودی را بر دوش دارد و لباس او از بقیه بازیکنان گروه متمایز است. او تنها بازیکنی است که می‌تواند توپ را (در محیط مشخص) با دست لمس کند.

مدافعان

به بازیکنانی میگویند که فضای قرار گرفتن آن‌ها در زمین خودی است و بین دروازه‌بان خودی و مهاجمان حریف جای می‌گیرد و مسئولیت اصلی او مقابله با حمله بازیکنان حریف است. مدافعان خود به مدل‌های مدافع مرکزی، مدافع کناری، سوییپر، مدافع جلو و مدافع آزاد (لیبرو) طبقه‌بندی می‌شوند.

هافبک‌های فوتبال

 به بازیکن‌هایی میگویند که اغلب در وسط زمین‌بازی می‌کند و دارای زیرمجموعه‌هایی شامل هافبک هجومی، هافبک دفاعی، هافبک میانی و هافبک کناری هستند. مسئولیت اصلی هافبک، رساندن توپ به دست مهاجمان برای زدن گل و یاری به مدافعان برای جلوگیری از گل خوردن است.

مهاجم‌ها

 به بازیکنانی می‌گویند که در خط جلو در حال بازی هستند و نزدیک‌ترین بازیکنان هر گروه به دروازه حریف هستند. مسئولیت اصلی مهاجمان زدن گل است. مهاجم دارای زیرمجموعه‌های متنوعی مثل مهاجم نوک، مهاجم کنار و مهاجم کاذب است.

بازیکنان ذخیره فوتبال

بازیکنان ذخیره فوتبال
همه چیز درمورد ورزش فوتبال 9

این بازیکنان همان‌هایی هستند که بر روی نیمکت می‌نشینند و دربازی‌های استاندارد، حداکثر ۳ بازیکن ذخیره می‌توانند به‌جای بازیکنان اصلی به زمین وارد شوند.

هت‌تریک

 ممکن است یک بازیکن در یک بازی سه بار یا بیشتر به دروازه گل بزند؛ در این صورت او هت‌تریک کرده است.

کلین شیت (دروازه بسته) فوتبال

زمانی که یک گروه در یک بازی هیچ توپی داخل دروازه‌اش نشود؛ گفته می‌شود آن گروه (یا دروازه‌بان آن گروه) کلین شیت (دروازه بسته) کرده است.

دیواره دفاعی

 یک ردیف از بازیکنان فوتبال است که به‌صورت شانه‌به‌شانه یکدیگر ایستاده‌اند و سعی می‌کنند در مقابل شوت بازیکنان گروه مقابل به دروازه خودی را هنگام نواخت ضربه ایستگاهی به‌صورت مستقیم بگیرند. این ردیف انسانی باید حداقل ۱۰ یارد از توپ قرارگرفته فاصله داشته باشد.

آوانتاژ در فوتبال

 آوانتاژ یک قانون است که به داور اجازه خواهد داد در مواقعی که یک خطا را بر روی بازیکنی تشخیص داده است، اگر متوجه شود که در جریان ماندن مسابقه به نفع بازیکن هدف خطا خواهد بود، اعلام خطا نکند و بازی ادامه پیدا کند.

آفساید

 زمانی که یک بازیکن از تمام بازیکنان به دروازه گروه مقابل در زمان فرستادن توپ نزدیک‌تر باشد، آفساید رخ می‌دهد.

ضربه پنالتی در فوتبال

 اگر بازیکن تیم خودی، بر روی بازیکن مقابل که در قسمت محوطه جریمه‌شان قرار دارد، خطایی انجام دهد، خطای پنالتی شکل‌گرفته است. شانس زدن گل از ضربه پنالتی به‌صورت مستقیم، بسیار بالا است. وقت تلف‌شده برای زدن یک پنالتی، در آخر هر نیمه یا وقت اضافه اندازه گرفته می‌شود.

پرتاب اوت

 پرتاب یکی از شیوه‌های آغاز دوباره بازی ‌است. زمانی که توپ به یک بازیکن بخورد و همه توپ از خط طولی زمین خارج شود، گروه مقابل باید توپ را از نقطه خارج شدن آن روی خط، به داخل زمین پرتاب کند. گل زدن با یک پرتاب ممنوع خواهد بود.

ضربه دروازه

ضربه دروازه
همه چیز درمورد ورزش فوتبال 10

آغاز دوباره از دروازه یکی دیگر از شیوه‌های شروع مجدد بازی‌ است. اگر توپ از خط دروازه خارج شود و بازیکن گروه مقابل به توپ خورده باشد، ضربه دروازه به‌حساب می‌آید. احتمال دارد یک گل به شکل مستقیم از ضربه دروازه انجام شود؛ ولی نباید گل به خودی باشد.

ضربه کرنر در فوتبال

ضربه کرنر شیوه‌ای دیگر برای شروع دوباره بازی ‌است. زمانی که توپ به بازیکن خودی اصابت کند و از خط عرضی در کنار دروازه خودی خارج شود، برای تیم حریف ضربه کرنر به‌دست‌آمده است. یک گل احتمال دارد از مسیر ضربه کرنر به شکل مستقیم توسط تیم حریف به ثمر برسد.

سخن آخر فوتبال

همان‌طور که گفتیم فوتبال دارای قدمتی کهن است. این ورزش یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های جهان است. در این مقاله تلاش کردیم شمارا با اصطلاحات این بازی آشنا کنیم و به شما بگوییم که هر واژه چه معنایی دارد. از طریق وب‌سایت فروشکده می‌توانید اطلاعات خود را در مورد این بازی هیجان‌انگیز بالا ببرید. فروشکده منبعی بسیار خوب برای بالا بردن اطلاعات عمومی شما در همه مباحث است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *