اقتصاد

راهنمای خرید ماشین

راهنمای خرید ماشین

 

چه ماشین و خودرویی را بخریم؟ این سؤال در بازار خودروی پرتنش ایران، پرسشی متداول است که با هر دفعه نوسان قیمت ارز یا مسائل و حواشی سیاسی روز، لرزه به بدن و تن افراد خواهان خودرو می‌اندازد.

به همین علت و به دلیل دشوارتر شدن خرید خودرو در چندین ماه اخیر، ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم با تهیه و گردآوری راهنمای تهیه خودرو به خریداران یاری دهیم علم بیشتری برای انتخاب‌های روبه‌رویشان داشته باشند تا بتوانند از میان آن‌‌ها، ماشینی که بیشترین ارزش خرید را دارد، تهیه کنند.

قدم اول: انتخاب ماشین

مطمئناً قدم اول در هر خریدی، انتخاب است. در خریدن خودرو هم باید توجه کنید که چه احتیاجی دارد، چه مدل خودرویی احتیاجات شمارا برآورده خواهد کرد، چه میزان پول نیاز دارید و قصد خرید خودرو صفر دارید یا دست‌دوم. یکی از آسان‌ترین کارها برای تهیه خودروهای صفرکیلومتر داخلی و ثبت نام خودرو ، رفتن به وب‌سایت فروش اینترنتی یکی از خودروسازان مانند ایران‌خودرو یا سایپا است.

انتخاب ماشین
راهنمای خرید ماشین 5

تولیدکنندگان خودرو اغلب مدت‌زمانی کم را برای فروش نقدی یا پیش‌فروش برای ثبت‌نام اعلام خواهند کرد. شما باید در مدت‌زمانی معلوم شده به سایت آن‌ها بروید و خرید یا پیش‌فروشتان را انجام دهید. بااین‌وجود این کار سختی‌هایی هم دارد. برای مثال اینکه برخی اوقات برای تحویل خودرو تأخیر وجود دارد یا اینکه همواره آن نوع خودرویی را که می‌خواهید بخرید، برای فروش گذاشته نمی‌شود. برای مثال شاید L90 اتوماتیک بخواهید، ولی در این ماه آن را برای فروش نقدی قرار نداده باشند. به همین خاطر خیلی از خریداران ترجیح می‌دهند خودروی صفرکیلومتر از دست یا خرید خودروهای دست‌دوم بخرند.

اگر قصد خرید خودروی صفر یا دست‌دوم از دست رادارید بازهم بهتر است پشت رایانه خود بنشینید. سایت‌های متنوعی وجود دارد که فروشنده‌ها خودروهایشان را با مشخصات کامل و عکس برای فروختن می‌گذارند. می‌توانید طبق برند، مدل، نوع، رنگ و قیمت ماشین یا حتی شهری که در آن اقامت دارید، خودروی محبوبتان را پیدا کنید. به هر صورت این کار خیلی راحت‌تر از گشتن در آن جمعه‌بازارهای شلوغ معامله خودرو است.

تا تاوایی که وقت دارید در این سایت‌ها گشت بزنید و بر اساس نیاز و بودجه، آپشن‌های متنوع خودرو را ببینید و ارزیابی نمایید. با مالک برخی از آن‌ها که می‌خواهید تماس بگیرید و سخن بگویید. تلاش کنید داده‌های بیشتری ازآنچه روی سایت قرار داده از او بگیرید و متوجه شوید که راننده دقیقاً چه‌کار از خودرو کشیده است.

قدم دوم: کارشناسی فنی ماشین

پس‌ازاینکه خودرویی که به‌صورت اینترنتی پسندیدید را انتخاب نمودید، با فروشنده تماس حاصل کنید و بعد از صحبت‌های نخستین، در مکانی با او قرار بگذارید. خودرو را از نزدیک مشاهده کنید و اینک بر اساس اطلاعاتتان از خودرو، می‌توانید در مورد شرایط سلامتی آن بیشتر متوجه شوید. اگر قبلاً از خودرو استفاده می‌کردید، می‌توانید با گشت جزئی در شهر تا مقداری متوجه شرایط آن بشوید. به بدنه و رنگ خوردگی‌ها هم دقت داشته باشید زیرا می‌تواند نشانگر سرگذشت بد یا آرام ماشین باشند.

 جدا از تمام دقت‌های نخستین که باید بکنید، حتماً باید خودرو را نزد کارشناس ببرید. اغلب دو کارشناس باید خودرو را شخصاً ببینند. یکی کارشناس بدنه خودرو است که شرایط سلامت بدنه، رنگ‌شدگی،‌ صافکاری و سابقه تصادف ماشین را برایتان شرح بدهد و کارشناس دیگر کارشناس فنی است که از شرایط فنی خودرو برایتان بگوید.

اگر کارشناسی آشنا در اقوام و دوستان خوددارید، از او بخواهید که به فضای قرار بیاید یا اصلاً خودرو را نزد او ببرید. در غیر این صورت، این فعالیت را می‌توانید به‌صورت اینترنتی انجام دهید. سایت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها به‌صورت آنلاین کارشناس بگیرید تا فردی را به مکان موردنظر شما ارسال کنند. کارشناس با گرفتن مبلغی تقریباً چند ده‌هزارتومانی، از سیر تا پیاز ماشین را بررسی می‌نماید و نتیجه را به شکل کتبی به شما عرضه می‌کند. حتماً از او بخواهید که به شما بگوید اتومبیلی با این وضعیت سلامت دقیقه چقدر می‌ارزد. پس‌ازآن می‌توانید با خریداران سر این مسئله چانه بزنید.

قدم سوم: قول‌نامه ماشین

قولنامه ماشین

بعد از کارشناسی فنی و مطمئن شدن از هماهنگی قیمت خودرو با سلامت آن می‌توانید همان‌جا قول‌نامه‌ی به‌صورت دستی بنویسید. در قول‌نامه مسائلی مانند نام و نام خانوادگی، شماره تلفن، نشانی منزل، اسم پدر، شماره ملی، مشخصات کامل کارت ماشین و قیمت خرید را می‌نویسید. اگر تمایل داشتید هم می‌توانید به یک نمایشگاه اتومبیل و همچنین دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا قول‌نامه‌ای به‌صورت رسمی را بر صفحات مخصوصی که برای این عمل فیلدهای معلومی دارد تنظیم کنید.

پس از نوشتن قول‌نامه، باید میزان مبلغی یکی دو میلیون تومانی را برای بیعانه به فرد فروشنده بدهید. پس‌ازآن اگر نخواستید همان زمان به محضر و تعویض پلاک بروید، می‌توانید خودرو را به یک پارکینگ عمومی تحویل دهید. آنجا یک فاکتور می‌نویسند و آن را به دو قسمت تقسیم می‌کنند. یک قسمت را به دست فروشنده و قسمت دیگر را به دست فرد خریدار می‌دهند و هنگامی‌که هر دو قسمت به همراه هم به پارکینگ تحویل داده شوند ماشین خارج می‌شود. البته استفاده پارکینگ در مواقعی است که فروشنده و خریدار به یکدیگر اطمینان ندارند در غیر این صورت ماشین می‌تواند نزدیکی از دو سمت معامله باقی بماند.

قدم چهارم: تعویض پلاک و محضر ماشین

پس از نوشتن قول‌نامه و تحویل گرفتن خودرو از پارکینگ، به همراه فروشنده باید به مرکز تعویض پلاک ماشین می‌دهید. آنجا فروشنده باید مدارک متنوع مانند کارت خودرو، برگ سبز، قبض فروش خودرو، سند قطعی، بیمه‌ی شخص ثالث، مدارک شناسایی و وکالت، عوارض شهرداری، برگه عدم خلافی و برگه‌ی احراز محل سکونت خریدار را در دست داشته باشد. البته اگر فروشنده حوصله‌ی ماندن در صف تعویض پلاک را نداشت می‌توانید پس‌ازاین کار با یکدیگر به محضر یا دفتر اسناد رسمی رفته و با تحویل تمام مدارک به محضردار به شما وکالت اعطا کند که برای تعویض پلاک بروید و با مالک خداحافظی کنید.

پلاک ماشین

پلاک ماشین

در محضر سند قطعی نوشته خواهد شد و مانده پول ماشین را به‌جز بیعانه‌ی نخستین به فروشنده می‌دهید. منتقل کردن پول می‌تواند با چک رمزدار یا به‌وسیله کارت به کارت انجام گیرد. پس‌ازاین حدوداً کار پایان‌یافته است و فروشنده تمام مدارک گفته‌شده را به محضردار تحویل می‌دهد. البته مسئله بیمه هم باقی خواهد ماند. بیمه‌ی شخص ثالث مرتبط به ماشین است و با معامله اتفاقی برایش نمی‌افتد. ولی بیمه‌ی بدنه باید با تغییر صاحب خودرو تغییر کند؛ بنابراین باید به یکی از شعب بیمه‌ی موردنظر مراجعه کنید تا با یک الصاقیه تغییر مالک خودرو را مشخص کند.

سخن آخر ماشین

در این مقاله تلاش شده تا بهترین راهنمایی‌های ممکن برای خرید خودرو به شما داده شود. به همین خاطر اگر تصمیم به خرید خودرو رادارید، مسائل مهمی که در این مقاله گفته‌شده را در نظر داشته باشید و با اطلاعات کامل‌تری برای تهیه و خرید خودرو اقدام نمایید. در وب‌سایت فروشکده در کنار ارائه بهترین کالاها و محصولات، آموزش‌های کاربردی نیز برای شما عزیزان ارائه‌شده است.

 

یک نظر در “راهنمای خرید ماشین

  1. ملینا گفت:

    مگه میشه دیگه ماشین خرید . هر کی بخره حماقت محض

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *